قیام همراه با خونریزی و کشتار؟!!!
آيا قيام امام مهدي (عج) همراه با خونريزي و کشتار است؟
برخي در مورد قتل و کشتار در دوران ظهور افراط ميکنند و از امام مهدي(عج) و يارانش چهرهاي خشن ارائه ميدهند؛ آنان به رواياتي استدلال ميکنند که در آنها به کشته شدن بيشترمردم واينکه از کشتهها، پُشته ساخته ميشود و جوي خون جاري مي گردد، اشاره شده است.
برخي ديگر، تفريط مي کنند و ميگويند: حتي به مقدار خون در ظرف حجامت خونريزي نميشود!
بررسي اخبار و روايات
اخباري که در آنها کشتار در حجم وسيعي مطرح شدهاند، بر دوقسم است:
الف) يک سري از آنها، مربوط به قبل از ظهور است و هيچ ربطي به دوران ظهور ندارند. اين روايات عموماً ضعيف هستند و اگر هم اين گونه نباشند، هيچ گونه ارتباطي با بحث ما، يعني قتل ها در دوران حکومت امام مهدي(عج) ندارند.
ب) دستة ديگر مربوط به هنگام ظهور و حکومت امام مهدي(عج) ميباشند که خود دو گونهاند:
1. رواياتي که از طريق اهل سنت است و بيشتر آنها، مشکل سندي دارد، و برخي ديگر، به پيامبر اکرم(ص) منتهي نمي شوند بلکه از افرادي مانند «کعب الاحبار» که در زمان آن حضرت مسلمان نشده بود، نقل شده است.
2. احاديثي که از طريق اهل بيت (ع) نقل شده است و در ادامه مقاله به آنها مي پردازيم.
انديشه تفريطي در کشتار به هنگام ظهور
گروهي معتقدند: امام مهدي(عج)، از طريق ولايت و تصّرف تکويني، همه مردم را مطيع مي کند و کارها را با اعجاز و از راههاي غير عادي انجام ميدهد، بنابراين کشتار، خيلي اندک خواهد بود!
براي دريافت پاسخ به حديثي از امام باقر(ع) متمسّک ميشويم:
بشير گويد: به امام باقر(ع) گفتم: «عدهاي ميگويند، هنگامي که آن امر روي دهد، همه کارها براي او درست و استوار ميگردد و به اندازه يک ظرف حجامت هم خون نميريزد»!
فرمود: «هرگز چنين نيست! سوگند به آن که جانم در دست اوست؛ کار به آنجايي انجامد که ما و شما عرق و خون بسته شده را پاک خواهيم کرد(کنايه از سختي ها و دشواري هاي جنگ است که موجب پديد آمدن عرق و ايجاد زخمهاي خونين مي شود)».
تمامي کارها در زمان قيام امام مهدي(عج) به خودي خود و با اعجاز صورت نميپذيرد، هر چند در ولايت تکويني حضرت و ساير امامان(ع) هيچ گونه ترديدي نيست.
مطابق روايات متعدد نميتوانيم ادعا کنيم که در هنگام ظهور هيچ قتلي رخ نمي دهد؛ زيرا در آن دوران بحث از اجراي حدود الهي و اقامه عدل جهاني است و مسلما اين امر عظيم ، بدون برطرف کردن موانع ميسّر نميشود.
از طرفي، تاريخ گواهي ميدهد که پيامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) سعي داشتهاند، امور را به طور عادي و در مسير طبيعي انجام دهند.
به هر حال، لزومي ندارد که ادعا کنيم امام مهدي(عج) تمام کارهايش را از طريق اعجاز انجام ميدهد و هيچ خوني ريخته نخواهد شد.
انديشه افراطي در کشتار به هنگام ظهور
در احاديثي که از طريق اهل سنت رسيده است، خونريزيهاي زياد و وحشتناک ذکر شده است. اينک، به نقد و بررسي يکي از آنها مي پردازيم؛
يوسف بن يحيي شافعي در کتاب «عقدالدرر» روايتي را از اميرمؤمنان(ع) درباره حوادث روم نقل ميکند و ميگويد: «پس مسلمانان، سه تکبير ميگويند و مانند ريگ و شن هاي رواني که از بلنديها فرو ميريزند، داخل (روم) ميشوند و در آنجا پانصدهزار جنگجو را مي کشند و غنائم و اموال را به طور مساوي تقسيم ميکنند، و به هر يک از آنان صدهزار دينار و صد کنيز و يا غلام ميرسد.»
اين روايت مشکل سندي دارد و از نظر محتوا قابل اعتماد نيست، پيداست که جاعلان اين گونه احاديث در خدمت حکومتهاي ظالم بودهاند و به جهت توجيه پارهاي از جنگهاي پس از پيامبر اکرم(ص) اين چنين احاديث مجعولي را وارد کتابهاي روايي کردهاند.
خلاصه اين که يک دسته از روايات در مورد خونريزيها، مربوط به دوران قبل از ظهور است و دسته ديگر از مجعولات و اسرائيليات است که با هدف و انگيزههاي مختلف مانند خدشهدار کردن چهره نهضت جهاني و حکومت حضرت مهدي(عج) و يا توجيه کشتارها در فتوحات سابق و… وارد کتابهاي روايي شده است.
برنامه امام (عج) براي قيام
يقيناً، پيش از ظهور و مقارن آن ، ستمگران خونريزي بر دنيا حاکماند که از هيچ جنايتي فرو نمي گذارند. حال امامي که قيام ميکند در برابر اين همه کج روي ها و بيدادگريها، چگونه بايد برخورد کند تا جهان را پر از عدل و داد سازد؟
بيترديد معانداني که دستشان به خون بشريت آلوده است و يا مقامشان به خطر افتاده ، در مقابل حرکت اصلاح گرانه امام(عج) ايستادگي ميکنند.
بنابراين، امامي که قيام ميکند و مأموريت تشکيل حکومت جهاني اسلام را دارد، بايد برنامه داشته باشد. در اين جا مروري به اين برنامه ها خواهيم داشت:
الف) تربيت سپاهيان و تدارک مقدمات نبرد
امام مهدي(عج) براي به ثمر رساندن انقلاب جهاني، ناگزير از جنگ خواهد بود و در مقابلش، دشمنان تا دندان مسلح با در دست داشتن امکانات گستردة اقتصادي ، نظامي و سياسي، پرچم مخالفت برميدارند و مانع اصلاح گري امام مهدي(عج) مي شوند. لذا قبل از قيام، جنگاوران دريادل و کارآمدي، تربيت مي شوند و تعداد آنان در برخي 10هزار نفر و در تعدادي 100 هزار نفر و.. ذکر شده است.
ب) تجهيزات جنگي و وسيله دفاعي
تجهيزات آنان طبق روايتي از امام صادق(ع)، از آهن – اما نه آهن شناخته شده – است که اگر يکي از آنان، با آن بر کوهي ضربه زند، آن را دو نيم مي کند.
ج) قاطعيت امام در رويارويي با دشمنان
امام مهدي(عج) به اقامه حدود الهي ميپردازد و در برخورد با دشمنان از يک نوع مجازات استفاده نميکند بلکه نسبت به جرم اشخاص، مجازات متناسب را اجرا ميکند.
ائمه اطهار(ع) مايه رحمتاند و مقتضي رحمت آنان برداشتن موانع از سر راه است.
با توجه به شرايط ويژه ظهور، قاطعيت امام(عج) با دشمنان و ايجاد رعب و وحشت در ميان آنان، هر مخالف ستمکاري را به تسليم وا ميدارد.
بنابراين، اکثريت مردمِ مظلوم و ستمديده از کساني خواهند بود که امام مهدي(عج) آنان را مورد لطف قرار ميدهد و تنها گروهي اندک مقاومت نشان ميدهند و اين جاست که چاره اي جز شمشير نيست.
چکيده سخن
پس از بررسي روايات، چنين بدست ميآيد که درباره حجم و عدد قتل و کشتار، افراط و تفريط شده و واقع، چيزي ديگر است. سياست امام مهدي(عج)، سياست پيامبر اکرم(ص) است. گاهي مقتضاي عدالت و گستردن عدالت برجامعه اين است که دشمنان لجوج- که هرگز با حکومت حضرت مهدي(عج) کنار نميآيند و البته عدد آنان هم زياد نيست- کشته شوند ولي متأسفانه مبالغه بسياري در اين زمينه شده است.
——————
پي نوشت:
1. غيبت نعماني، ص 283.
2. عقدالدرر، ص 189.
3. بصائر الدرجات، ص141.