گر خدا جنسيت ندارد، چرا بايد خانمها در نماز پوشش كامل داشته باشند؟
لزوم پوشش بانوان در نماز
سؤال: اگر خدا جنسيت ندارد، چرا بايد خانمها در نماز پوشش كامل داشته باشند؟
جواب: پاسخ اين سؤال طى مراحل زير بيان مىشود:
1. خداوند خالق جنس مذكر و مؤنث است(1) و نسبت به خداوند جنسيت معنى ندارد و از طرفى، عالم محضر خداست و به نهان و آشكار مخلوقات آگاه و بيناست.(2) پس لزوم رعايت حجاب در نماز به خاطر نامحرم و يا مذكر بودن خداوند نيست.
2. رعايت حجاب در نماز و غير نماز فقط بر زنها واجب نيست، بلكه حفظ حجاب در محدوده معين بر مردان و زنان هر دو لازم است؛ مثلاً پوشانيدن عورت و بعضى قسمتهاى بدن از ديد انسانهاى ديگر بر مردان و زنان واجب است. همچنين نماز خواندن با بدن برهنه در مردان و زنان هر دو موجب بطلان نماز است.
بنابراين، رعايت حجاب براى انسانها گاهى به خاطر وجود انسانهاى نامحرم است و گاهى به خاطر صحت عبادت است كه در بعضى موارد هر دو علّت با هم جمع مىشوند، مثل نماز خواندن در حضور اشخاص نامحرم و گاهى فقط به خاطر صحت عبادت است، مثل نماز خواندن در اتاق در بسته و تنها. اختلاف بعضى شرائط اين دو حالت، بهترين گواه بر مطلب است؛ مثلاً طهارت و مباح بودن لباس در نماز شرط است، اما در حفظ حجاب از نامحرم شرط نيست.
3. اهداف، حكمتها و فوائدى كه از رهگذر انجام دستورات الهى به انسان مىرسد، متناسب با ساختار وجودى اوست كه مركب از بعد مادى و معنوى، يعنى جسم و روح است و دستورات الهى زمينه را براى سعادت دنيايى و اخروى آماده مىكند.
پس اگر در موردى به منافع مادى يك عمل پىنبرديم، دليل بر بىهدفى و ناقص بودن آن عمل نيست و از آنجا كه عقل و فهم آدمى مانند اصل وجودش محدود است، پس به فوائد و حكمتهايى كه خالق نامحدود وضع كرده، به طور كامل پى نخواهد برد، مگر اينكه معصومينعليهم السلام از زبان وحى خبر دهند.
بنابراين، آنچه را كه ذيلاً به عنوان حكمت و فائده حجاب در حال نماز ذكر مىكنيم، تنها گوشهاى از فوائد و حكمتهاست و اگر در موردى به حكمت و هدف دستورى پى نبرديم، بىنياز از انجام آن نمىشويم، بلكه بعضى عبادات تعبدى محضاند؛ يعنى مأمور به انجام آن هستيم؛ چون خداى حكيم و عليم كه خواهان سعادت و كمال انسانهاست، امر فرموده؛ چنان كه اگر پزشك ماهر امر به خوردن دارويى كند، هر چند حكمت آن را ندانيم، انجام مىدهيم.
با توجه به نكات فوق، به ذكر چند فائده و حكمت براى حجاب در نماز بسنده مىكنيم:
اول: انسان در حال عبادت در حضور خاص خداوند و در حال راز و نياز است. در چنين حالى مناسب است بهترين لباس را بپوشد كه براى زن همان پوشش كامل است كه نشانه عفت و پاكدامنى او مىباشد و بهترين حالات او را منعكس مىكند و براى مرد هم علاوه بر اينكه پوشش عورت لازم است، مناسب است لباسهاى خود (رداء و عباء) و عمامه را بپوشد.(3) سر وقت نماز خواندن، رو به قبله بودن، پوشش كافى و … هر چند نسبت به خداوند فرقى نمىكند، اما نسبت به انسان و سير مراحل تكامل و تربيتش خيلى مهم است و هدف تكليف نيز همين است.
دوم: نوع عبادات، در قالب و آداب ظاهرى و شرائط خاصى عرضه شده كه هر كدام علاوه بر اهميت و سازندگى ظاهرشان در شخصيت انسانى، باطن و اسرارى هم دارند كه اهل دل به ويژه اولياء الهى از اين ظواهر عبور مىكنند. امامان معصومعليهم السلام در فرصتهاى مناسب به اندازه استعداد و توان درك مخاطبين پرده از اسرار اين شعائر و مناسك و عبادات برداشتهاند.
امام صادقعليه السلام فرمودند: “جامه براى مؤمنان نعمتى از جانب خداوند است كه مواضع شرمگاه بدن با آن پوشيده مىشود … و چون آن را مىپوشى، تو را به خودپسندى و ريا و خودآرايى و فخر فروشى و بزرگمنشى وادار نكند … پس چون جامهات را پوشيدى، به ياد آن باش كه خداى تعالى گناهان تو را با رحمتش پوشانده، و لباس صدق و راستى را بر خود بپوش؛ همانگونه كه پيكر ظاهر خود را با جامهات پوشاندى و بايد باطنت در پوشش ترس و ظاهرت در پوشش اطاعت باشد! اين نعمت خداوند كه لباس فرستاد تا عورت ظاهرىات پوشيده بماند، بايد مايه عبرت تو شود تا با لباس توبه، عورتهاى باطنى خود را بپوشانى و هيچ كس را به عيبش رسوا نكنى… ."(4)
پاورقــــــــــــــــــــي
——————————————————————————–
1) يس / 36: “سُبْحانَ الَّذى خَلَقَ الْاَزْواجَ كُلَّها"؛ “منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد.”
2) انعام / 103: “لَا تُدْرِكُهُ الْاَبْصَارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْاَبْصَارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبيرُ"؛ “چشمها او را نمىبينند، ولى او همه چشمها را مىبيند و او بخشنده و آگاه است.”
3) پاسخ به پرسشهاى مذهبى، آية اللَّه سبحانى و آية اللَّه مكارم شيرازى؛ مدرسه امام علىعليه السلام، چاپ اول، ص 309.
4) سر الصلوة، امام خمينىرحمه الله، تصحيح احمد فهرى، پيام آزادى، مرداد 1360، تهران، ص 83. جهت مطالعه بيشتر، ر. ك: زن در آينه جلال و جمال، جوادى آملى، ص 437؛ رسايل حجابيّه، رسول جعفريان، بخش حكمت و فوائد حجاب؛ حجاب، شهيد مطهرى، تمام كتاب؛ سر الصلوة، امام خمينىرحمه الله، ص 80 به بعد.