مدرسه علميه حضرت وليعصر (عج) بناب

مدرسه علميه حضرت وليعصر (عج) بناب

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

رساله حقوق امام سجاد علیه السلام

17 اردیبهشت 1394 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

حق گوش

 

و حق السمع عن سماع الغیبه

و سماع ما لا یحل سماعه.

و حق گوش تو این است که

آن را از شنیدن غیبت پاک کنی

و به هر آنچه که حلال نیست گوش ندهی.

 

منبع:رساله حقوق امام سجاد علیه السلام/ترجمه محمد حسین افشاری/ص39

 نظر دهید »

حق زبان...

10 اسفند 1393 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

و حق اللسان

اکرامه عن الخنی

و تعویده الخیر

و ترک الفضول التی لا فائدة فیها

 و البر بالناس

و حسن القول فیهم.

و حق زبان تو این است که

با دوری از دشنام گویی،او را احترام کنی

و او را به گفتار خیر

و ترک حرفهای بیهوده که خیری برای انسان ندارد،عادت دهی

و با آن به مردم نیکی کنی

و گفتار نیکو گویی.

 

رساله حقوق امام سجاد علیه السلام/ص38

 نظر دهید »

حق نفس

02 اسفند 1393 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

حق نفس و اعضای بدن


و حق نفسک علیک

ان تستعملها بطاعة الله عز وجل

فتؤدی الی لسانک حقه

و الی سمعک حقه

و الی بصرک حقه و الی یدک حقها

و الی رجلک حقها

و الی بطنک حقها

و الی فرجک حقه

و تستعین بالله  علی ذلک.

اما حق نفست برتو این است که

آن را در طاعت خدا به کار گیری

پس از آن،حق زبانت را به او بدهی

و بعد از آن،حق گوشت

بعد از آن،حق چشم و دستت

سپس حق پایت

سپس حق شکمت

آنگاه حق عورت خویش را به ایشان بدهی

و از خدا نیز بخواهی در ادای این حقوق تو را یاری رساند.

 این مطلب ادامه دارد حقوق هر یک از اعضا بررسی خواهد شد ان شاءالله…

رساله حقوق امام سجاد علیه السلام/مترجم:محمد حسین افشاری/ص37-38

 نظر دهید »

حق خداوند...

18 دی 1393 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوقشان در رابطه با حق خداوند تعالی چنین می فرمایند:

و اما بزرگترین حق خداوند بر تو این است که

او را پرستش کنی و چیزی را شریک او قرار ندهی

پس هرگاه اینگونه عملت را برای او انجام دادی

خداوند بر خودش لازم می داند که

هر آنچه را از دنیا و آخرت بدان نیاز داری،برآورده کند


منبع:رساله حقوق امام سجاد علیه السلام/مترجم:محمد حسین افشاری،ص36

 1 نظر

رساله حقوق امام سجاد علیه السلام...

15 دی 1393 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب


ادامه مطلب…

سپس حق برده ای است که به تو نعمتی داده

و بعد از آن حق کسی است که به تو احسان و نیکی کرده

پس از آن حق کسی است که اذان گوی تو برای نماز می باشد

آنگاه حق امام جماعت تو در نماز می باشد

سپس حق همنشین است و حق همسایه و بعد از آن حق دوست

پس از آن حق شریک توست و بعد از آن نیز حق مال می باشد

سپس حق کسی است که به تو بدهکار است و تو از او طلب داری

آنگاه حق کسی است طلبکار توست و طلبش را از تو می خواهد

وبعد از آن حق کسی است که با تو معاشرت می کند

بعد از آن حق دشمنی است که بر علیه تو ادعایی دارد

و بعد از آن حق،دشمنی است که تو بر علیه او ادعایی داری

آنگاه حق کسی است که با تو مشورت می کند

سپس حق کسی است که تو با او مشورت می کنی

بعد از آن،حق کسی است که از تو پند و اندرزی می خواهد

و بعد از آن حق کسی است که تو را پند می دهد

پس از آن حق کسی است که از تو بزرگتر است

آنگاه حق کسی است که از تو کوچکتر است

سپس حق کسی است که از تو مالی طلب میکند
بعد از آن حق کسی  است تو چیزی از آن طلب می کنی

سپس حق کسی است که به خاطر گفتار یا کردارش به تو سختی رسیده است

حال یا این کار آگاهانه بود یا غیر آگاهانه

سپس حق تمام همکیشان توست

و بعد از آن حق اهل ذمه است

سپس حقوقی است که به سبب تغییر علت ها و دگرگونی سبب ها پدید می آید

پس خوشا به حال کسانی که خداوند او را بر ادای این حقوق یاری می کند

و برای آن نیز به او توفیق می دهد و استوارش می سازد

منبع:رساله حقوق امام سجاد علیه السلام،صص 28-35

 نظر دهید »

رساله حقوق امام سجاد علیه السلام

14 دی 1393 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

فهرست حقوق از زبان خود حضرت علیه السلام

بدان که از سوی خداوند متعال بر تو حقوقی است که در هر عملی که انجام می دهی,در هر آرامگاهی که آرام می گیری

در هر حالی که در آنی،در هر مکانی که در آن وارد می شوی

هر عضوی را که تکان می دهی و یا هر وسیله ای را که به کار می گیری

آن حقوق تو را احاطه کرده است.

و بدان که برترین آن حقوق حق خداوند است که از سوی خویش بر تو واجب کرده است و آن حق ,بنیان تمامی حقوق است.

آنگاه خداوند متعال حقوق تو را از فرق سر تا نوک پایت به تفاوت اعضای بدنت،بر تو واجب کرد .

پس آن بلند مرتبه برای زبانت حقی قرار داد

و برای گوشت حقی و برای چشمت حقی

برای دستت حقی و برای پایت حقی

برای شکمت حقی و برای عورتت نیز حقی معین فرمود

که تو کارهایت را با این اندام هفت گانه انجام  می دهی

سپس خداوند متعال برای اعمالت نیز بر گردن تو حقی نهاد

برای نمازت حقی و برای روزه ات حقی دیگر

برای صدقه که می دهی,حقی است و برای قربانیت حقی دیگر را معین نمود

و برای اعمال دیگر نیز حقی قرار داد

بعد از آن حقوقی که دیگران بر گردن تو دارند

از صاحبان حق بر تو

واجب ترین آنها بر تو حقوق سر پرستانت بعد حقوق زیر دستانت

سپس حقوق خویشاوندانت است

که از این حقوق،حقوقی دیگر نیز پدید می ایند

پس حقوقی که  سر پرستانت بر تو دارند ،بر سه قسم است:

که واجب ترین انها بر تو  حق سلطان است

بعد از آن کسی  که تو را در علم اداره می کند

سپس حق کسی است که مالک توست

و حقوق زیر دستان تو نیز سه دسته اند که ادای آن بر تو واجب است :

حق زیر دستان تو در حکومت

سپس حق کسی است که تو سر پرستی علمی او را بر عهده داری

چرا که شخص نادان زیر سرپرستی عالم است

سپس حق کسی است که به واسطه ازدواج و یا بردگی سر پرستی اش به عهده توست

و حقوق خویشاوندان تو نیز بسیار است

و اندازه آن به اندازه نزدیکترین نزدیکی این پیوند خویشاوندی است

و واجب ترین این حقوق بر تو حق مادرت است و بعد حق پدر سپس حق فرزندانت است

و بعد از آن حق برادرت و پس از آن هر کدام که به تو نزدیکتر است برتری با اوست

سپس حق مولایی است که  به تو نعمت داده (منظور مولایی است که نعمت آزادی را به برده ای  اهداء می کند و او را در راه  خدا آزاد می کند . حضرت در اینجا آزادی را به عنوان نعمت نام می برند).

این مطلب ادامه دارد

 1 نظر

نیتم را به بهترین نیتها منتهی ساز

12 آذر 1392 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب



4- وَ انْتَهِ بِنِيَّتِى إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيم


امام سجاد (ع) در سومين جمله دعاى ((مكارم الاخلاق )) بعد از ذكر صلوات عرض مى كند: بارالها! نيت مرا به بهترين و پاكترين نيات منتهى كن . به خواست خداوند موضوع اين

سخنرانى ، بحث درباره نيت است . نيت در شرع مقدس اسلام اهميت بسيار دارد و خوب و بد آن مورد توجه شارع مقدس است و مردم را درباره آن دو آگاه فرموده است .

 


النيه هى القصد و العزم على الفعل

(lمجمع البحرین ماده (ن و ی)


نيت عبارت از قصد و تصميم است كه آدمى براى انجام عملى در باطن اتخاذ مى كند و بر طبق آن عمل مى نمايد. نيت آنقدر مهم است كه ارزش اعمال مردم بر وفق نيتى است كه دارند:

اگر قصدشان خوب و عالى باشد عمل او زنده و پر قيمت است و اگر نيتشان آلوده و پليد باشد عمل ارزش معنوى ندارد و مى تواند منشاء كيفر شود.


در اين باره روايات متعددى رسيده است كه به طور نمونه به بعضى از آنها اشاره مى شود: روايت اول حديثى است از جابربن عبدالله انصارى كه مى گويد:


سمعت رسول الله يقول : رجلان فى الاجر سواء، رجل مسلم اعطاه الله مالا يعمل فيه بطاعه الله و رجل فقير يقول اللهم لو شئت رزقتنى مارزقت اخى فا عمل فيه بطاعه الله

(مستدرک اوسایل ج 1 ص 9)


پيمبر گرامى فرموده است : دو مرد در اجر و پاداش با يكديگر مساوى هستند، يكى آن مرد مسلمى كه خداوند به او ثروت عطا كرده و او ثروت خود را در راه طاعت بارى تعالى به كار

مى برد و مصرف مى نمايد، و مرد فقيرى كه مال ندارد و مى گويد، بارالها اگر بخواهى به من رزق عنايت كنى و مال بدهى همانند آنچه به برادر دينيم دادى من هم ، مانند آن برادرم ،

به طاعت تو عمل مى كنم . پيمبر اسلام مى فرمايد: اين دو نفر در اجر مساوى هستند، با آنكه اولى نيت خوب كرده و مال داده و دومى فقير بوده و فقط قصد و اراده طاعت خدا را، در

صورت تمكن و ثروت ، داشته است .


رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به مردم مى فرمود:


فاتقلوا الله واجتنبوا الريا فانه شرك بالله ان المرائى يدعى يوم القيامه باربعه اسماء: يا كافر، يا فاجر، يا غادر، يا خاسر! حبط عملك و بطل اجرك

(سفینه النجاه ج 1 ص 499


پيشواى گرامى اسلام به مردم مى فرمايد: از خدا بترسيد و از ريا اجتناب نماييد كه ريا شرك به خداوند است . رياكار در قيامت به چهار نام خوانده مى شود: اى كافر، اى فاجر، اى

مكار، اى زيانكار! عملت حبط شد و از ميان رفت و اجرت باطل شد و در مقابل عباداتى كه به ريا انجام داده اى امروز پاداشى ندارى .


در اسلام نه تنها ريا در عبادت موجب انحراف از صراط مستقيم و مايه بدبختى است ، بلكه رياكارى در غير عبادات نيز مذموم و ناپسند است .


در حديث آمده است كه رسول اكرم مى فرمود: كسى كه خانه اى را به منظور رياكارى و به رخ مردم كشيدن بنا نمايد، همان خانه در قيامت به صورت طوق آتشى به گردنش افكنده مى

شود و با همان طوق به جهنم مى رود، مگر آنكه قبل از مرگ توبه كند و آن لكه تاريك را از صفحه اعمال خود بزدايد و از ميان ببرد.

فمن كان يرجو لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لايشرك بعباده ربه احدا

(سوره 18 آیه 110)


كسى كه مى خواهد خدا را ملاقات كند در حالى كه پروردگار از او راضى و خشنود باشد بايد در دوران زندگى و در ايام حيات ، اعمال صالحه انجام دهد و در امر عبادت ، براى خدا

شريكى قرار ندهد.


نيت خوب و نيت خوبتر يا نيت حسن و نيت احسن را با توجه به انگيزه عبادات مؤ منين عادى ، كه اكثريت جامعه مسلمين از آنان تشكيل يافته است ، و انگيزه عبادات اولياى بزرگوار

الهى ، كه در هر عصر و زمان عده معدودى بوده و هستند، مى توان تشخيص داد.


يك فرد مسلمان عادى كه به خداوند آفريدگار و نبوت پيغمبر گرامى اسلام و روز جزا ايمان واقعى دارد، قرآن شريف را وحى خدا مى داند و به تمام محتويات آن مؤ من و معتقد است در

كتاب خدا دقت مى كند و مى بيند كه خداوند در آيات بسيارى به افراد مؤ من و صاحبان اعمال صالحه وعده بهشت جاودان داده و از آن جمله فرموده است :
على (ع) در اين باره در پيشگاه الهى عرض مى كند:


الهى ماعبدتك خوفا من نارك و لاطمعا فى جنتك لكن وجدتك اهلا للعباده فعبدتك

(جامع السعادات ج 3 ص 115)


خدايا! عبادت و بندگى من نه براى ترس از آتش توست و نه به منظور نيل به بهشت جاودان است ، بلكه ترا شايسته عبادت دانستم از اين رو ترا بندگى نمودم .


از آنچه معروض افتاد معنى نيت خوب و خوبتر يا نيت حسن و احسن روشن شد. در اينجا بموقع است كه براى مزيد آگاهى شنوندگان محترم ، اين مطلب تذكر داده شود كه بعضى از

علماى عامه و خاصه مى گويند عبادت صحيح و خالص آن است كه فقط براى خداوند باشد و بس و جز از اطاعت حضرت بارى انگيزه دگرى در آن نباشد، بنابراين اگر عبادت به منظور

دست يافتن به بهشت جاودان يا مصون ماندن از عذاب الهى باشد آن عبادت صحيح و طبق موازين انجام نگرفته است . بيشتر علماى محقق و اسلام شناس اين نظريه را نادرست و غير

قابل اعتنا تلقى نموده اند.


ولكن التحقيق ان اخذ الاجره داع بداعى القربه كمافى صلوه الحاجه و صلوه الاستسقاء حيث ان الحاجه و نزول المطر داعيان الى الصلوه مع القربه


تحقيق در مطلب اين است كه گرفتن اجرت براى نمازهاى قضا شده متوفى داعى نمازگزار است براى داعى قربت همانند نماز حاجت و نماز استسقاء از اين نظر كه حاجت صاحت حاجت

و باريدن باران محرك نمازگزار بوده و نمازها را به قصد قربت انجام داده است .




5 - وَ انْتَهِ بِنِيَّتِى إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ وَ بِعَمَلِى إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيم


امام سجاد عليه السلام در دعاى ((مكارم الاخلاق )) از پيشگاه الهى درخواست مى كند: خداوندا! نيت مرا به بهترين نيتها منتهى بفرما و عمل مرا نيز به بهترين اعمال پايان ده .

درباره ((نيت )) و خصوصيات مربوط به آن در سخنرانى قبل مطالبى تقديم شنوندگان گرديد. به خواست خداوند موضوع سخنرانى امروز، درباره عمل است ، امام سجاد (ع) از خداى

تعالى مى خواهد كه عملش به بهترين اعمال پايان يابد. از اين جمله كه امام درباره احسن الاعمال مى گويد روشن مى شود كه اعمال مردم همانند نيتهايشان ، از نظر ارزش ‍ معنوى ،

درجات و مراتبى دارد و امام (ع) از پروردگار درخواست مى كند كه عملش بهترين و عالى ترين اعمال باشد. در اين مورد بايد توجه داشت كه اولا موضوع بحث ((عمل نيك )) است ،

لكن در خلال بحث ، اين سخن نيز به ميان خواهد آمد كه اعمال نيكى كه به بدى منتهى مى شود و ارزش خود را از دست مى دهد چگونه است . اولين مطلبى كه بايد درباره ((عمل

خوب )) معروض گردد آن است كه عمل بايد با سنت اسلام و برنامه شرع مقدس منطبق باشد و اگر از نظر نيت ، از نظر گفتار، و از نظر حركات جوارح با شرع و سنت منطبق نباشد

اصولا آن را نمى توان ((عمل نيك )) ناميد. حديثى از رسول مكرم روايت شده كه اين مطلب را به خوبى روشن مى كند:


قال رسول الله صلى الله عليه و آله : لا يقبل قول الا بالعمل و لا يقبل قول و عمل الا بنيه و لايقبل قول و عمل و نيه الا باصابه السنه

(همان)


سخنى پذيرفته نمى شود مگر با عمل ، و عمل و سخنى قبول نمى شود مگر با نيت ، و سخن و عمل و نيتى مقبول نيست مگر آنكه منطبق با سنت باشد

.
بنا بر اين انجام عمل نيك در آيين مقدس اسلام بايد هم به زبان باشد، هم به بدن ، و هم به نيت ، و تمامى اين سه قسمت بايد منطبق با برنامه شرع اسلام و تعاليم مقدس رسول اكرم

انجام گيرد. 




 نظر دهید »

یقین افضل؟!! ایمان بدون یقین!!!

28 آبان 1392 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

و اجعل يقينى افضل اليقين


بارالها! يقين مرا از برترين و بالاترين يقينها قرار ده .



كان امير المؤ منين عليه السلام يقول : و اسالوا الله اليقين و ارغبوا اليه فى العاقبه و خير ما دار فى القلب اليقين

(میزان الحکمه ج10 ص 773)


على (ع) مى فرمود:از خدا ((يقين )) را بخواهيد و راغب باشيد كه پرونده زندگى شما با يقين بسته شود و بهترين سرمايه معنوى كه در قلب دوران دارد يقين است



عن النبى صلى الله عليه و آله : خير ما القى فى القلب اليقين

(میزان الحکمه ج 10 ص 773)


رسول اكرم فرموده است : بهترين ذخيره و سرمايه اى كه در قلب افكنده مى شود

((يقين )) و اطمينان خاطر است .


عن جابر الجعفى عن ابيعبد الله عليه السلام انه قال : يا اخاجعفى : ان اليقين افضل من الايمان و ما من شى ء اعز من اليقين

(مستدرک الوسایل ج2 ص282)


امام صادق (ع) به جابر جعفى فرموده است : جابر! يقين از ايمان برتر و بالاتر است

و چيزى گرانقدر و ارزشمند از يقين نيست .


به قدرى يقين در پيشگاه الهى اهميت دارد كه در حديث آمده :


اذا اراد الله بعبد خير فقهه فى الدين و الهمه اليقين

(همان)


وقتى خدا به بنده اى اراده نيكى كند و بخواهد او را مشمول خير و رحمت خود قرار

دهد، اولا او را دين شناس مى كند و به مقررات اسلامى آگاه مى نمايد، و ثانيا يقين را

به او الهام مى كند و دل او را از اين نعمت مهم برخوردار مى سازد.


در روايات متعدد آمده است كه يقين از ايمان مقام رفيعتر و بالاترى دارد. به همين جهت امام سجاد (ع) در دعاى ((مكارم الاخلاق )) صحيفه ، اول از پروردگار درخواست مى كند:

بارالها! ايمان مرا به كاملترين مدارج ايمان برسان و سپس مى گويد: بارالها! يقين مرا از بهترين يقينها قرار ده .

اينكه يقين را بعد از ايمان آورده مبين اين است كه يقين تقاضاى بالاترى است و اخبار هم مى گويد: يقين از ايمان بالاتر است .


در اينجا ممكن است اين سؤ ال پيش آيد:

با اينكه ايمان حالت باور معنوى و قطع قلبى است كه در آن ترديد وجود ندارد، پس چطور يقين از آن بالاتر است ، مگر حالت روانى ايمان با يقين چه تفاوت دارد؟؟!


در پاسخ مى توان گفت :


زمينه اين مطلب در سخن ابراهيم خليل در قرآن شريف آمده است .


ابراهيم گفت :


رب ارنى كيف تحيى الموتى

(سوره بقره آیه 260)


پروردگارا به من بنمايان كه چگونه مرده را زنده مى كنى .
خطاب آمد:


اولم تومن


آيا به احياء موتى از ناحيه من ايمان ندارى ؟


قال بلى

 

گفت : بلى ، ايمان دارم .


و لكن ليطمئن قلبى


اما مى خواهم اطمينان خاطر پيدا كنم .


از اين جمله ابراهيم استفاده مى شود كه:

يقين و اطمينان خاطر هر دو در يك مرحله در روان انسان است ، صاحبان يقين اطمينان دارند و صاحبان اطمينان يقين دارند و در قرآن شريف هم وقتى درباره مؤ منين صحبت مى كند مى فرمايد:


و بشر الذين آمنوا و عملوا الصالحات ان لهم جنات

(همان آیه 25)


اى پيغمبر گرامى ! مژده بده به آنان كه ايمان آورده اند و اعمال صالحه داشته اند كه براى آنان جنات و بهشتهايى آماده و مهياست.


اما وقتى درباره صاحبان اطمينان سخن مى گويد مى فرمايد:


يا ايتها النفس المطمئنه . ارجعى الى ربك راضيه مرضيه . فادخلى فى عبادى . و ادخلى جنتى

(سوره فجر آیات 27 الی30)


اى صاحبان نفس مطمئن و اى كسانى كه واجد مقام مقدس يقين هستيد! برگرديد به سوى خدا و رجوع كنيد به حضرت آفريدگار، در حالى كه شما از خدا راضى هستيد و خدا هم از شما خشنود است ، سپس ‍ مى فرمايد اى گروه مطمئن ! در عباد من وارد شويد يعنى در گروه بندگان عالى مقام كه مراقب تمام دقايق و وظايف عملى خود بوده اند.


فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى


و بعلاوه آنكه در گروه عباد خالص وارد مى شويد به بهشت من وارد شويد.
بنابراين مؤ منين داراى عمل صالح به بهشت مى روند اما آن كسانى كه نفس مطمئن دارند به بهشت خدا مى روند. تمام بهشتها متعلق به خداست ، اما اينكه بهشت افراد مطمئن را به خود منتسب مى كند، اين نمونه و نشانه مقام عالى تر و بالاتر است ، مثل قضيه شهدا، تمام مردم بعد از مرگ در عالم برزخ زنده اند، اما درباره شهيدان مى فرمايد: گمان نكنيد كه شهيدان مرده اند.


بل احياء عند ربهم برزقون

(آل عمران 169)


اينان زنده اند و نزد خدايشان روزى دارند.
نزد خداى خود روزى داشتن غير از زنده بودن مطلق و روزى داشتن است .


عن صفوان قال ساءلت ابا الحسين الرضا عليه السلام عن قول الله لابراهيم عليه السلام ((اءولم تومن . قال بلى ولكن ليطمئن قلبى )) اءكان فى قلبه شك ؟ قال لا، ولكنه اراد من الله الزياده فى يقينه

(مستدرک ج 2 ص 284)


صفوان از امام اباالحسين الرضا (ع) سؤ ال مى كند از سخنى كه خداوند به ابراهيم گفت : آيا ايمان ندارى ؟ و ابراهيم گفت : ايمان دارم ولكن مى خواهم قلبم مطمئن شود. امام رضا (ع) در تفسير اين جمله مى فرمايد: ابراهيم مى خواست بر يقينش افزوده شود و اطمينانش بيشتر گردد.


مى توان گفت : ((يقين )) آن تسليم بى قيد و شرط است كه بعد از ايمان واقعى در ضمير افراد مؤ من پديدار مى گردد. اين تسليم مقدس همان است كه ابراهيم و اسماعيل واجد آن بودند

و قرآن شريف درباره آن دو فرموده است :


فلما اسلما و تله للجبين

(سوره 37 ایه 103)


يعنى بر اثر اطمينان خاطر و يقين معنوى ، ابراهيم و اسماعيل دانستند كه امر قربانى از طرف بارى تعالى است ، هر دو سر فرود آوردند و تسليم امر الهى شدند.
در حديثى از على (ع) آمده است كه آن حضرت نيز ((يقين )) را به تسليم واقعى معنى كرده و فرموده است :


ان الاسلام هو التسليم و التسليم هو اليقين

(کافی ج 2 ص 45)


علی (ع) مى فرمايد: اسلام عبارت از تسليم است و تسليم همان يقين واقعى و اطمينان خاطرى است كه در ضمير مسلمانان راستين پديد مى آيد.
در ابتداى سوره بقره خداوند مى فرمايد:


و الذين يؤ منون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالآخره هم يوقنون

(بقره آیه 4)


مؤ منين راستين كسانى هستند كه به تمام آنچه از طرف پروردگار عالم بر تو نازل شده است ايمان دارند و همچنين به آنچه قبل از تو بر ديگر پيمبران نازل شده مؤ من و معتقدند، و بعد درباره آخرت مى فرمايد:

 


و بالآخره هم يوقنون


اين افراد با ايمان به آخرت يقين و اطمينان قلبى دارند.
ملاحضه مى كنيد كه خداوند، امر معاد را با يقين آورده است براى اينكه بزرگترين عامل موثر در بازداشتن مردم از گناه و واداشتن آنان به اطاعت اوامر الهى همان يقين به معاد و مطمئن بودن به پاداش و كيفر الهى در روز حشر است .
اين حالت است كه اگر در دنيا براى كسى پديد آمد تمام اعمالش منظم مى گردد و كوچكترين تخلفى از امر بارى تعالى نمى نمايد، اين حالت معنوى و مقدس است كه اگر براى كسى حاصل شود سرمايه هاى خوب خود را در راه خدا انفاق مى كند براى اينكه به مقام سعادت و بر برسد. در قرآن شريف فرموده :


لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون

(آل عمران آیه 92)


هرگز به مقام بر و نيكوكارى نمى رسيد تا وقتى كه انفاق كنيد در راه خدا آن چيزهايى را كه خود به آنها علاقه داريد و دوستدار آنها هستيد. انجام چنين عمل مقدسى ناشى از يقين درونى و اطمينان خاطر است .


على (ع) فرموده :


من ايقن بالخلف جاد بالعطيه

(نهج البلاغه  کلمه 138)


اگر كسى به روز جزا يقين داشته باشد از اموال و دارايى خود آنچه بهتر و عالى تر است در راه رضاى بارى تعالى به مردم عطا مى كند. نه تنها مال بلكه از جان خويش كه به مراتب عزيزتر از مال است چشم مى پوشد و با كمال خلوص و صميميت آن را در راه اعلاى حق فدا مى كند. سرمايه پر ارج يقين به قدرى ارزشمند و گرانقدر است كه در هر زمان عده معدودى از مؤ منين واجد آن بوده اند.


عن ابى الحسين عليه السلام قال : و ما قسم فى الناس شى ء اقل من اليقين

(کافی ج 2 ص 51)


حضرت ابى الحسن (ع) مى فرمايد: هيچ چيزى كمتر از يقين به ايمان ، بين مردم تقسيم نشده است ، يعنى اهل يقين در هر عصر و زمان عده معدودى بوده و هستند. بيشتر مردم از اين نعمت بزرگ برخوردار نگرديده اند.
از آنچه مذكور افتاد قسمت دوم بحث اين سخنرانى ، يعنى قدر و منزلت يقين در اسلام ، روشن شد و امام سجاد (ع) در پيشگاه الهى عرض نموده است :


و اجعل يقينى افضل اليقين


بارالها! يقين مرا از گروه يقين برتر و افضل قرار بده و در اين فيض بزرگ مرا مشمول عنايات خود بفرما.


 

ادامه دارد…


 نظر دهید »

کاملترین درجه ایمان

23 آبان 1392 توسط مدرسه ولي‌عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه» بناب

1 - اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِى أَكْمَلَ الْإِيمَانِ

خدایا برمحمد و آلش درود فرست و ایمان مرا  به کاملترین  درجه برسان


عن النبى صلى الله عليه و آله : ثلاثه من كن فيه يستكمل الايمان : رجل لايخاف فى الله لومه لائم ولايرائى بشى ء من عمله و اذا عرض عليه امران احد هما للدنيا و الاخر للآخره اختار امر الاخره على الدنيا


رسول اكرم فرموده است : سه چيز است كه اگر در كسى باشد ايمان خود را كامل نموده است : اول آن مردى كه در راه خدا و براى اعلاى حق از ملامت هيچ ملامت كننده اى نترسد. دوم آن كس كه هيچيك از اعمال خود را به ريا آلوده نكند. سوم شخصى كه وقتى دو امر به او عرضه شد يكى مربوط به دنيا و آن ديگر مربوط به آخرت ، آن را كه مربوط به آخرت است برگزيند و بر امر دنيا مقدم دارد.
و عنه صلى الله عليه و آله فى جواب رجل ساله فقال : احب ان يكمل ايمانى . قال : حسن خلقك يكمل ايمانك
مردى به رسول اكرم عرض كرد: يا رسول الله ! دوست دارم ايمان من كامل شود. در جواب فرمود: اخلاق خود را نيكو و پسنديده كن ، بر اثر اين عمل ايمانت كامل مى شود.


عن ابي جعفر (ع) قال : ثلاث من كن فيه استكمل الايمان : من اذا رضى لم يدخله رضاه فى الباطل و اذا غضب لم يخرجه غضبه من الحق و من اذا قدر لم يتعاط ما ليس له


امام باقر (ع) فرمود: سه چيز است كه اگر در كسى باشد ايمان خود را كامل نموده است : انسانى كه چون به امرى راضى شد رضاى او، او را در باطل وارد نكند، و وقتى خشمگين گرديد خشم او وى را از حق منحرف و منصرف ننمايد، و زمانى كه قدرت پيدا كرد به چيزى كه شايسته او نيست دست نگشايد.
در كتابهاى دينى روايات متعددى از رسول گرامى اسلام و ائمه معصومين عليهم السلام درباره كمال ايمان رسيده و مجموع آن روايات ناظر به خلوص نيت و چگونگى گفتار و رفتار مؤ منين است و تماميت ايمان هر فرد به نسبتى است كه آن اعمال را انجام مى دهد و آن وظايف مهم و سنگين را عملا رعايت مى نمايد. عده معدودى از اولياى خدا هستند كه تمام نشانه هاى ايمان تام و كامل را عمل مى كنند و آنها را به كار مى بندند. اينان واجد كاملترين درجات ايمان اند و امام سجاد (ع) چنين ايمانى را از درگاه خداوند متعال درخواست مى نمايد. ناگفته نماند كه دعاى شريف ((مكارم الاخلاق )) خود مجموعه اى است كه قسمت اعظم نشانه هاى ايمان كامل را در بر دارد

 نظر دهید »
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

مدرسه علميه حضرت وليعصر (عج) بناب

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • تجلیگاه عفت
  • اخبار مدرسه
  • خاطرات طلبگی و حجره نشینی
  • دلنوشته
  • در حریم یار
  • منحرفان تاریخ اسلام
  • با عشق بازان در سنگر عشق
  • معرفت انوار قدسیه
  • پاک سیرتان
  • خوان وحی
  • درسنگررهبری
  • همراه با امیر بیان
  • مقالات طلاب
  • دسته کلیدی برای طلاب
  • تلنگر
  • پیام ها
    • پیام تندرستی
  • درمحضر استاد
  • نيايش هاي سيدالساجدين
  • انتظار
  • محرم»
  • احکام

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

روز شمار عید غدیر

روزشمار غدیر

ذکر ایام هفته

ذکر روزهای هفته

تدبر در قرآن

آیه قرآن

اوقات شرعی

اوقات شرعی

عشق حقیقی

عشق حقیقی به خداوند
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس