وحدت حوزه و دانشگاه در کلام آیه الله مصباح یزدی
خلاصه ی مهمی از بیانات آیه الله مصباح یزدی حفظه الله در مورد وحدت حوزه و دانشگاه:
پيوند ضعيف حوزه و دانشگاه سه دليل اصلي دارد که اولين نقيصه کمبود روحاني عالم و آشنا به فعاليت در محيطهاي علمي دانشگاهي است که حوزه بايد براي اين امر چارهاي جدي بينديشد . وي فرهنگ شيطاني حاکم بر فضاي جهاني را عامل مهم بعدي در ارتباط ضعيف حوزه و دانشگاه دانست و تصريح کرد: فرهنگ غربي با استفاده از قدرت رسانهاي خود تاثيرات مخربي بر فضاي دانشگاهي کشور گذاشته است و با سياهنمايي و بدگويي از روحانيت چهره حوزه را نزد دانشجويان و دانشگاهيان مخدوش نموده است. آيتالله مصباح يزدي مديريت ضعيف علمي و دانشگاهي را سومين عامل ارتباط ضعيف حوزه و دانشگاه ذکر کرد و گفت: مديريت علمي دانشگاهي کشور ضعفهاي چشمگير بسياري دارد؛ مديران علمي کشور پاسخ مناسبي به تأکيدات امام و رهبري در زمينه ارتباط بين حوزه و دانشگاه در محيطهاي دانشگاهي نداده و اهتمام جدي نسبت به دغدغههاي اين بزرگواران نداشتهاند. هر چند برخي از مديران دلسوز به صورت فردي کارهاي درخشاني کردهاند، اما فضاي غالب مثبت نيست. وي ادامه داد: با وجود مقام معظم رهبري در رأس مديريت کشور نبايد نسبت به آينده کشور نگراني وجود داشته باشد و بيانات و رهنمودهاي ايشان بايد چراغ راه برنامههاي کشور قرار گيرد. عضو خبرگان رهبري فعاليت در عرصه فرهنگي کشور را براي افراد واجد شرايط واجب دانست و تصريح کرد: هر فردي بايد به اندازه توان خود در عرصه فرهنگي و مديريتي دانشگاهها کار کند و حتي اگر حضور و فعاليت او اثر چشمگيري نداشته و محدود باشد بايد دست از کار نکشد و کار را در آن حد ادامه دهد. استاد اخلاق حوزه با بيان اينکه پس از پيروزي انقلاب برخي از افراد با اين بهانه که امروز دولت اسلامي عهدهدار مديريت کشور است، دست از وظايف انقلابي خود کشيدند، اظهار داشت: انفعال و بيتفاوتي دينداران نسبت به مسائل ديني و انقلابي از دلايل مهم بخشي از رکود فرهنگي در کشور است و بايد بدانيم در زمان حاضر وظيفه ما نسبت به وقايع کشور در مقايسه با زمان طاغوت بسيار گستردهتر است. آيتالله مصباح يزدي گروهها و سازمانهاي فرهنگي خودجوش را مورد خطاب قرار داد و تأکيد کرد: جوانان و فعالان عرصه فرهنگي در محيط دانشگاهها بايد بر تواناييهاي خود تکيه کنند و بدين منظور بايد با شناسايي استعدادها، امکانات و ظرفيتهاي خود، تصميم بگيرند در چه عرصهاي ميتوانند کارآيي بيشتري داشته باشند يا ميتوانند مانعي از موانع بر سر راه گسترش اسلام را بردارند، سپس به آن تصميم عمل کنند حتي اگر تمام عالم به مخالفت با آنها برخيزند. وي با مهم دانستن آشنايي با اصول و مباني اعتقادي دين براي فعاليت در عرصههاي مختلف فرهنگي، سياسي و مانند آن، ابراز کرد: منافقين در ابتدا افرادي سالم و خوش نيت بودند اما براي جذب نيرو با مارکسيستها اجماع کردند و در بحثهايي که ميان آنها و مارکسيستها صورت گرفت به دليل ضعف بنيه اعتقادي و ديني کوتاه ميآمدند و اين کوتاه آمدنها تا آنجا پيش رفت که در دام مارکسيستها گرفتار شدند و اهرم دست آنها شدند. عضو خبرگان رهبري گام دوم فعاليت فرهنگي در دانشگاهها را جذب نيروهاي همفکر و نخبه ذکرکرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبري بر جذب حداکثري و دفع حداقلي تأکيد دارند، فعالان فرهنگي نيز بايد با جذب نيروهاي همفکر بر دامنه تأثيرات خود بيفزايند و براي آينده نيز کادرسازي کنند. استاد اخلاق حوزه علميه بهرهگيري از حضور و رهنمودهاي بزرگان ارزشي علمي حوزه و دانشگاه را ضرورت ديگر فعاليت فرهنگي دانست و اظهار داشت: به برکت انقلاب و تلاشهاي امام و رهبري نيروهاي ارزشمندي در کشور رشد پيدا کرده اند که ميتوانند منشأ اثرات چشمگيري در دانشگاههاي کشور باشند. آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: استقاده از تجربيات و رهنمودهاي بزرگان حوزه و دانشگاه براي فعاليت فرهنگي در دانشگاهها ضروري است و احترام اين بزرگان احترام به دين و دانش است.